Ads 468x60px

Pages

Wednesday, March 9, 2011

Sup Udang Gertak

Tidak sangka ramai juga kawan yg tidak tahu pasal udang nih (yg smpai skang masih confuse apekah nama sbnr udang neh..)


Sup Udang Gertak 
(gamba diambil ketika tgh masak)

Bahan2 :

1kg udang gertak (ok tamak tapi aritu udang2 tu kecik aje)
1 biji tomato, 2 batang celery, 1 btg lobak (ekceli sayur optional) (maknenye nk tabur dgn daun sup ke etc tanya sama pokok ye..)
4 biji cili padi, seinci halia, 2 batang serai, 1 keping asam keping, 
2-3 biji bawang merah & bawang putih, air semangkuk
bunga lawang, kayu manis

Cara memasaknye:
tumis bawang merah, bawang putih & halia yg telah dihiris
masuk sekalik serai yg diketuk, bunga lawang & kayu manis
agak2 wangi masuklah air semangkuk (air xyah la byk sgt ok)
bila mendidih masuk aje udang yg telah dibersihkan tadik (udang nih kulit dia tajam tau, kena pandai siang.. gunting kan aje yg tajam2 tuh senang nk kopek & mkn nanti)
masukkn asam keping, cili padi & sayuran tadik.. 
bagi garam secukup rasa dan bila dh sedap angkat lah 

senang sgt kan? sedap tau hehe

kalau ade mencuba sila la buat entry review ye. sekian


xoxo

6 comments:

Zaff Zafrina said...

udang ni la zaf makan kat perhentian, terus naik gatal-gatal satu badan! haha

Ely Hasrul said...

alamak zaff siannye.. skin faveret udang nih.. siap berangan mcm mkn lobster haha

Biqque said...

perghhhhh! udang ni sedap gile kalo goreng! aku makan dari kecik sbb pak ein suka mancing :D

Ely Hasrul said...

gila ah kalau goreng aku leh mkn dgn nasik mcm tu aje!!!

wan nurul hezrina said...

masa mula2 aku makan tak geti weh!adaker aku ngan laki aku goreng pastu dah takder isi udang tuh..haha..nnt lehlah wtry wat sup mcm ko wat nih!yang pelik..nape masa goreng dia ilang??

Ely Hasrul said...

Nurul,
eh cemana bleh hilang isinye, korg kopek ke ape? haha.. potong aje kaki & kulit dia yg tajam patu garam & kunyitkan, goreng.. jgn smpai hancur.. kalu hancur mmg isinye pon hancur skalik hehe..

Post a Comment